Afklaring og strategi
Når vores kunder kommer ofte med en vision og nogle overordnede mål for, hvad de gerne vil opnå med et projekt. Målene kan være strategiske, kommunikative, økonomiske eller handle om løft af kvalitet. Uanset er der typisk et eller andet resultat eller impact, som man gerne vil realisere.
Services

Vi starter altid med afklaringsfasen
Vi starter alle vores projekter med en afklaringsfase. Her er mødet mellem to sæt af ekspertiser centralt: kundens fagspecifikke viden om eget domæne og Eksponents digitale ekspertise og projekterfaring. Og det er i dette møde, at projektet får sin form.
Omfanget af afklaringsfasen varierer. Nogle gange - ofte til mindre projekter - kan der være behov for ganske korte briefings eller arbejdsmøder. Andre gange faciliterer eller deltager Eksponent i en større afklaringsfase eller projektinitieringen.
Målsætninger og scope
Digitale projekter kan være svære at styre i praksis, og et af de forhold, som vi altid har fokus på i vores afklaringsfaser, er projektets scope. I visse typer af offentlige udbud vil scopet allerede været givet, når vi afgiver et tilbud, men her bruges afklaringsfasen så til at validere og præcisere projektets forudsætninger.
I andre projekter er projektgrundlaget mere åbent, hvorfor der er brug for en mere ambitiøs afklaringsfase. Her starter vi op med en mere åben tilgang, hvor vi bruger tid på at forstå kundens ambitioner og problemstillinger før vi går går i gang med løsningen.
Vi arbejder her med forskellige typer af værktøjer til, sammen med kunden, at tale om behov, forretningsværdi og hvilke konkrete forretnings- og brugermål, som man skal styre efter.
De fleste større projekter vil ændre sig undervejs i udviklingsprocessen. Dette er et faktum da man altid vil blive klogere i et projekt. Derfor er det vigtigt, at man fra start har nogle afklaringsværktøjer, som man kan genbesøge, når landskabet og prioriteringerne ændrer sig.
Vi drøfter forskellige projekttilgange
I Eksponent har vi erfaring med mange forskellige projekttilgange og procesmodeller. Afklaringsfasen kan bruges til at finde ud af hvilken metode og hvilke samarbejdsmodeller, der giver mening til projektet. Vores erfaring er i hvert fald, at det kan være en god ide at afvente med at beslutte den endelige organisering af projektet, til det overordnede scope er på plads.
Overgang til produkt-designet
Afklaringsfasen vil som regel udmønte i en overordnet "product backlog" med epics, user stories og tasks, som bliver det initielle udgangspunkt for den kommende række af sprints.
Det er vigtigt at forstå, at dette ikke er en fast specifikation af, hvordan ting skal ende med at se ud, men et skelet, der skal have lagt kød på i den kommende tid. Først når man kommer tættere på det, der skal laves, kan man gå helt ned i detaljen med de enkelte features og user stories.
